fselms

  • ۰
  • ۰

تاریخچه اجماع 18 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 23

تاریخچه اجماع

اجماع یعنی نظر جمعی. معمولاً هنگامی که در مورد مطلبی، گروهی مشورت می‌کنند و به اتفاق آراء یک مطلب را تصویب می‌کنند، می‌گویند در مورد آن مطلب اجماع دارند.

یکى از منابع فقه «اجماع‏» است. در علم اصول درباره حجیت اجماع و ادله آن و بالتبع طریق بهره‏بردارى از آن بحث مى‏شود.

یکى از مباحث مربوط به اجماع این است که چه دلیلى بر حجیت آن هست؟ اهل تسنن مدعى هستند که پیغمبر اکرم فرموده است: لا تجتمع امتى على خطاء یعنى همه امت من بر یک امر باطل اتفاق نظر پیدا نخواهند کرد. پس اگر همه امت در یک مساله اتفاق نظر پیدا کردند معلوم مى‏شود مطلب درست است.

طبق این حدیث ، همه امت مجموعا در حکم شخص پیغمبرند و معصوم از خطا مى‏باشند، قول همه امت به منزله قول پیغمبر است، همه امت مجموعا هنگام وحدت نظر معصومند.

بنا بر نظر اهل تسنن ، نظر به اینکه مجموع امت معصومند، پس در هر زمان چنین توافق نظر حاصل شود مثل این است که وحى الهى بر پیغمبر اکرم نازل شده باشد.

ولى شیعه اولا چنین حدیث را از رسول اکرم مسلم نمى‏شمارد. ثانیا مى‏گوید: راست است که محال است همه امت بر ضلالت و گمراهى وحدت پیدا کنند، اما این بدان جهت است که همواره یک فرد معصوم در میان امت هست. اینکه مجموع امت از خطا معصوم است از آن جهت است که یکى از افراد امت معصوم است، نه از آن جهت که از مجموع « نامعصوم‏ها» یک « معصوم‏» تشکیل مى‏شود. ثالثا عادتا هم شاید ممکن نباشد که همه امت بالاتفاق در اشتباه باشند، ولى آنچه به نام اجماع در کتب فقه یا کلام نام برده مى‏شود اجماع امت نیست، اجماع گروه است، منتها گروه اهل حل و عقد، یعنى علماء امت. تازه اتفاق همه علماء امت نیست، علماء یک فرقه امت است.

این است که شیعه براى اجماع، اصالت - آنچنان که اهل تسنن قائلند - قائل نیست. شیعه براى اجماع آن اندازه حجیت قائل است که کاشف از سنت باشد.

به عقیده شیعه هرگاه در مساله‏اى فرضا هیچ دلیلى نداشته باشیم اما بدانیم که عموم یا گروه زیادى از صحابه پیغمبر یا صحابه ائمه که جز به دستور عمل نمى‏کرده‏اند، به گونه‏اى خاص عمل مى‏کرده‏اند، کشف مى‏کنیم که در اینجا دستورى بوده است و به ما نرسیده است.

اجماع محصل و اجماع منقول

اجماع - چه به گونه‏اى که اهل تسنن پذیرفته‏اند و چه به گونه‏اى که شیعه بدان اعتقاد دارد - بر دو قسم است: یا محصل است‏یا منقول. اجماع محصل یعنى اجماعى که خود مجتهد در اثر تفحص در تاریخ و آراء و عقاید صحابه رسول خدا یا صحابه ائمه یا مردم نزدیک به عصر ائمه، مستقیما به دست آورده است.

اجماع منقول یعنى اجماعى که خود مجتهد مستقیما اطلاعى از آن ندارد، بلکه دیگران نقل کرده‏اند که این مسئله اجماعى است. اجماع محصل البته حجت است، ولى اجماع منقول اگر از نقلى که شده است‏یقین حاصل نشود قابل اعتماد نیست. علیهذا اجماع منقول به خبر واحد حجت نیست، هر چند سنت منقول به خبر واحد حجت است. به نقل از سایت الشیعه

درس ششم اجماع و عقل

اجماع

یکى از منابع فقه (( اجماع )) است . در علم اصول درباره حجیت اجماع و ادله آن و بالتبع طریق بهره بردارى از آن بحث مى شود .

یکى از مباحث مربوط به اجماع این است که چه دلیلى بر حجیت آن هست ؟ اهل تسنن مدعى هستند که پیغمبر اکرم فرموده است : لا تجتمع امتى على خطاء یعنى همه امت من بر یک امر باطل اتفاق نظر پیدا کردند معلوم مى شود مطلب درست است .طبق این حدیث , همه امت مجموعا در حکم شخص پیغمبرند و معصوم از خطا مى باشند , قول همه امت به منزله قول پیغمبر است , همه امت مجموعا هنگام وحدت نظر معصومند .

بنابر نظر اهل تسنن , نظر به اینکه مجموع امت معصومند , پس در هر زمان چنین توافق نظرى حاصل شود مثل این است که وحى الهى بر پیغمبر اکرم نازل شده باشد .

ولى شیعه اولا چنین حدیثى را از رسول اکرم مسلم نمى شمارد . ثانیا مى گو : راست است که محال است همه امت بر ضلالت و گمراهى وحدت پیدا کنند , اما این بدان جهت است که همواره یک فرد معصوم در میان امت هست . اینکه مجموع امت از خطا معصوم است از آن جهت است که یکى از افراد امت معصوم است , نه از آن جهت که از مجموع (( نا معصوم ها )) یک (( معصوم )) تشکیل مى شود . ثالثا عادتا هم شاید ممکن نباشد که همه امت بالاتفاق در اشتباه باشند , ولى آنچه به نام اجماع در کتب فقه یا کلام نام برده مى شود اجماع امت نیست , اجماع گروه است , منتها گروه اهل حل و عقد , یعنى علماء امت . تازه اتفاق همه علماء امت نیست , علماء یک فرقه امت است .









سایر محصولات :
تاریخچه اجماع 18 ص

تاریخچه اجماع 18 ص ...

تاریخ هنر جهان 121 ص

تاریخ هنر جهان 121 ص...

تاریخ نگارش و جمع آوری قرآن 11 ص

تاریخ نگارش و جمع...

تاریخ معماری 14 ص

تاریخ معماری 14 ص...

تاریخ تحول موسیقی 19 ص

تاریخ تحول موسیقی 19...

تاریخ بعثت 14 ص

تاریخ بعثت 14 ص...

تاریخ اسلام 28 ص

تاریخ اسلام 28 ص...

تاریخ ادبیات 58 ص

تاریخ ادبیات 58 ص...

تاریخچه و مفاهیم کلی بهره وری 32 ص

تاریخچه و مفاهیم کلی...

تاریخچه و قوانین والیبال 41 ص

تاریخچه و قوانین والیبال...

تاریخچه و تکامل بدنسازی 19 ص

تاریخچه و تکامل بدنسازی 19 ص...

تاریخچه هوش مصنوعی 60 ص

تاریخچه هوش مصنوعی 60 ص...

تاریخچه معماری ایران و کشور های اسلامی 26 ص

تاریخچه معماری ایران و کشور...

تاریخچه معماری 32 ص

تاریخچه معماری 32 ص...

تاریخچه مسجد جمعة اصفهان 25 ص

تاریخچه مسجد جمعة اصفهان 25 ص...

تاریخچه کاشی 17 ص

تاریخچه کاشی 17 ص...

تاریخچه فوتسال 18 ص

تاریخچه فوتسال 18 ص...

تاریخچه عکاسی رنگی 11 ص

تاریخچه عکاسی رنگی 11...

تاریخچه شرکت تعاونی اعتبار کارسازان 11 ص

تاریخچه شرکت تعاونی اعتبار کارسازان...

تاریخچه خوشنویسی 13 ص

تاریخچه خوشنویسی 13 ص...

تاریخچه حجاب 38 ص

تاریخچه حجاب 38...

تاریخچه CadCam 28 ص

تاریخچه CadCam 28 ص...

تاثیرات شنا بر سلامتی انسان 29 ص

تاثیرات شنا بر...

تاثیر و اینترنت بر تحول بازارکار 25 ص

تاثیر و اینترنت بر تحول بازارکار...

تاثیر مسکن بر شکل محله 22 ص

تاثیر مسکن بر...

تاثیر قرآن بر زندگی انسان 29 ص

تاثیر قرآن بر...

تاثیر تربیت بدنی بر روی فیزیولوژی زنان 13 ص

تاثیر تربیت بدنی بر...

تاثیر کامپیوتر و اینترنت بر کودکان و نوجوانان 23 ص

تاثیر کامپیوتر و اینترنت...

تاثیر کارآیی سازمان و مدیریت برتحول اقتصادی 58 ص

تاثیر کارآیی سازمان و مدیریت برتحول اقتصادی...

تاثیر عوامل سازمانی بر کیفیت زندگی کاری کارکنان 20 ص

تاثیر عوامل سازمانی بر کیفیت...

تاثیر جنسیت و شخصیت مدیران درارزیابی عملکرد کارکنان 23 ص

تاثیر جنسیت و شخصیت مدیران درارزیابی...

تاثیر توسعه نهادهای سیاسی بر تحول نظام اداری 20 ص

تاثیر توسعه نهادهای سیاسی بر تحول...

تئوری نوین مدیریت کیفیت جامع 50 ص

تئوری نوین مدیریت کیفیت جامع 50...

تأثیر نوع ورزش کردن و جذب کلسیم بر روی غلظت چگالی مواد معدنی استخوان در دوچرخه سواران ، دونده

تأثیر نوع ورزش کردن و جذب...

بیوسنسورها 32 ص

بیوسنسورها 32 ص...

بیسبال 27 ص

بیسبال 27 ص...

بیماری جنون گاوی 16 ص

بیماری جنون گاوی 16 ص...

بهشت و نعمت های آن درقرآن 12 ص

بهشت و نعمت های آن...

بهشت و جهنم 17 ص

بهشت و جهنم 17 ص...

بهسازی سکونتگاه های روستایی 191 ص

بهسازی سکونتگاه های روستایی...

بهره وری 11 ص

بهره وری 11 ص...

بهداشت کارگاه ها و کارخانه ها 10 ص

بهداشت کارگاه ها...

بهداشت کارخانه ها 11 ص

بهداشت کارخانه ها...

بهداشت ورزشی مدارس

بهداشت ورزشی مدارس...

بهار 25 ص

بهار 25 ص...

به سوی اخلاق جهانی 37 ص

به سوی اخلاق جهانی 37...

بناهای تاریخی اصفهان 39 ص

بناهای تاریخی اصفهان 39...

بلوتوث 19 ص

بلوتوث 19 ص...

بعثت رسول خدا 17 ص

بعثت رسول خدا 17 ص...

بشارتهای انبیای الهی دربارة آمدن رسول خدا 32 ص

بشارتهای انبیای الهی دربارة آمدن...

گیاهان تیره نعناعیان 55 ص
گیاه ریحان 13 ص
گیاه چغندر قند 28 ص
گیاهان آپارتمانی 60 ص
برق 10ص
بررسی نقش رسانه‌های جمعی(با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان
برق
بررسی وضعیت فروش محصولات چرمی‌سبک (داخلی – خارجی)
بررسی وضعیت فعلی مدیریت بازار فیروزه صادراتی استان خراسان و ارائه راهکارههای مناسب جهت افزایش صاد
طرح توجیهی تولید رزین الکید
پل 24 ص

کلمات کلیدی :مجموعا هنگام وحدت سنن مدعى هستند مىrlm شود کردهrlm اند تفاق نظر نام جماع نام رده جماع گروه منتها گروه معصوم مىrlm مجموع منقول مجموعا معصومند
  • ۹۶/۰۹/۱۵
  • وبلاگ وبلاگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی